Image Image Image Image Image
Copyright 2015 Lastmoment

 

Scroll to Top

To Top

Blog

06

apr
2012

In Blog

By marije

Doe ns gek (word ns mens)

On 06, apr 2012 | | In Blog | By marije

Merkenbouwen was ooit appeltje-eitje.
Als je de strategie een beetje te pakken had huurde je een buro met mega-tarieven, plakte ze er een pay off op en knalde je het plaatje/praatje op tv.
Of we deden gek, en zetten eens radio in. Of in het geval van een gelukte visual: knalden we vol het straatbeeld in.
We vonden het een heel vondstje toen we ontdekten dat dat wel erg eendimensionaal was. We moesten de consument (??) laten erváren. Beleveniscommunicatie was geboren. Iedereen werd uitgenodigd voor wel 33 events per week. Gratis en vol gevoel.
We gingen summier. En zoveel voelden we niet.
We voorzagen de impact van alles wat er ondertussen digitaal mogelijk werd (terwijl wij druk aan het beléven waren) te laat.
Bummer.
Dus als een yekko maakten we URL’s waar we onze folder op knalden.
Oei.
De belévenis.
Weer vergeten.

Toen maakten we zogenaamd interactieve sites. Vooral druk met hoe we dan gevonden moesten worden door de consument (??). Alles voor de consument. We ontkenden een onmiskenbare realiteit (toch knap). Dat mensen (want dat zijn consumenten over het algemeen…) niet gevonden willen worden. Maar willen vinden. Iets vinden en ergens iets van vinden.
Maar vooral onderdeel van een realiteit willen zijn- het liefst eentje die ze zelf kunnen beïnvloeden en waar ze er toe doen.

En toen we daar ons hoofd omheen probeerden te krijgen en YouTube al lang meer views genereerde dan onze versnipperde gesegmenteerde TV zenders ooit kunnen bieden, kwam die gekke consument met weer iets nieuws. Het moest duurzaam. Nabuurschap en nalatenschap. Waarden waar de gemiddelde marketeer nou niet direct van wakker ligt.

En dus maakten we het logo groen. Pikte niemand natuurlijk. En terecht. Achter de façade van duurzaamheid zitten waarden die je moet willen zien. En op die behoefte moet je anticiperen. Niet omdat ‘de consument’ het zo aantrekkelijk vindt, maar omdat je het zelf wilt.  Pff zwaar vak die marketing.

Geluk is er ook zo één. Merken, producten en proposities moeten ook bijdragen aan ons geluk. Een groteske gotspe. Onmogelijke opdracht bovendien. Want geluk is vooral een voornemen van de ontvanger- geen belofte van de zender.

Er is maar 1 antwoord. En niet eens zo complex. Word als marketeer mens. En ervaar zelf. En durf op je intuitie, buik en gevoel te varen. Geloof wat je zelf ervaart. En geloof vooral wat je zelf vindt.

Maar misschien is dat voor de marketeer complexer dan we denken. Dat mens worden.
Marije Koets

Tags | ,