Image Image Image Image Image
Copyright 2015 Lastmoment

 

Scroll to Top

To Top

Column

30

mei
2012

6 Comments

In Column

By lastmoment

Like and dislike!

On 30, mei 2012 | 6 Comments | In Column | By lastmoment

Ja, het was mooi weer afgelopen weekend. En ja, het festivalseizoen is begonnen. Ja, jullie hadden allemaal een extra dagje vrij, en ja het was echt prima barbecueweer. Ik heb ook de BBQ aangehad. Heerlijk hoor. Ook ik heb in de zon gezeten, en op het terras met een biertje net als de rest. Ook ik vond het dus een heerlijk weekend. Ik heb er alleen niemand mee lastig gevallen! Of liever, digitaal gestalked!

“Mijn boef in de zon.” Een minder goed gelukte peuter in zijn blote reet in het gras. Inderdaad, in de zon. En nu? “Mijn boef in bad. Spetter de spetter.” Ik zie de nu ietwat verkleurde peuter over de rand van een opblaasbadje hangen. Dus? “Onze boef z’n eerste bbq!” Ik zie het potje Olvarit met worteltjes en bloemkool niet op de grill en vraag me direct af of een hardgebakken, lichtverkoolde speklap goed is voor een zuigeling. Neem aan van niet.

Gek werd ik ervan afgelopen week. Ik snap best dat Facebook een sociaal communicatiekanaal is. Maar dit heeft echt niets met communicatie te maken. Het is eenrichtingsverkeer. Het is ik, ik, ik. Communicatie gaat namelijk uit van zender en ontvanger. Facebook niet. Schiet je tekstuele rotzooi maar de digitale snelweg op en er surft altijd wel een gek tegen aan. Het is schieten met hagel. Hopen dat men wat raakt, hopen op een reactie. “Één like is al genoeg!” lijkt het motto. Ik heb afgelopen week teveel afgrijselijke tuinsets opgedekt gezien die “klaar waren voor de bbq”. Ik heb te vaak mensen gezien die “welverdiend op het terras” zaten. Te vaak foto’s van lelijk eten. Te veel gore gerechten gezien. Zwarte hamburgers, opengescheurde worsten, ondefinieerbare lellen vlees en zelfs hele varkens heb ik gezien op onze Webertjes.

Ik ben ongevraagd getrakteerd op naakte witte lijven. Op hordes aso’s met de meest lelijke tribal tatoeages ooit, stoer poserend op een festivalterrein met hun shirt uit. Hele winter op geoefend. Knap hoor, voor een holbewoner. Ik heb te vaak “mijn schatje in de zon” gezien. Mayonaisetieten ingevet met factor 35 om niet te verbranden. Bah. Mensen gezien die in de “Amsterdamse zon” zaten, welke zon dat dan ook moge zijn. In een boot in de Amsterdamse grachten. “Mijn favo hobby, bootje in de gracht.” Gadverdamme. Je woont in Boxmeer trut. Je bent nooit in Amsterdam. Je hebt er geen boot en bent toevallig met je veel te saaie collega’s van de Boxmeerse buurtsuper een dagje naar de hoofdstad en doet nu net of je er iedere week ronddobbert. Flikker toch op met die onzin.

Of……………….vraag me wat ik ervan denk. Dàt is communicatie. Dàt is een medium optimaal gebruiken. “ik zit op een boot in de grachten. Wat denk je ervan?” Ik zou dan mogen reageren: “Ik denk niet dat het me boeit dus waarom zet je het op Facebook? Net als je boef in de tuin, in bad en op de gril. Het interesseert me niet. Laat me met rust. Zet niet iedere scheet die je overkomt op Facebook. Ik bedoel we kennen elkaar via via, ik heb je inderdaad geaccepteerd als “vriend”, maar dat wil niet zeggen dat je nu mijn timeline mag bevuilen met je afschuwelijke lullige leven. Ik “like” nooit iets van je, ik reageer nooit op je, en toch zie ik al die shit voorbij komen. Dus óf stop met posten van al dat zinloze gebrabbel óf post iets wat er toe doet en wat bij voorkeur communicatie bevorderend werkt. Dank je.”

Wat lijkt me dat heerlijk. Maar er wordt me niks gevraagd, er wordt ongevraagd iets aan me verteld. “Mijn boef op de fiets”. De peuter met zijwieletjes in een grijze, saaie, betegelde tuin. Als reactie op dit soort berichten smeek ik u: Maak alsjeblieft een foto van een kerel (of jezelf) verkleed als Dalton, zo’n streepjespak aan, een ongeschoren tronie en een ketting aan zijn ( of je) been met loden bal. Gooi deze man (of jezelf) in je tuin en maak én post deze foto. “Mijn boef in het gras” zet je er dan onder. Het lijkt me hilarisch. Ik hoop dat die andere mensen dan gaan inzien wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Ik hoop het zo!

Ik bedoel eigenlijk alleen maar te zeggen; hou het allemaal lekker voor jezelf. Maak een foto puur en alleen voor je eigen album. Prima toch? Al maak je miljoen foto’s van je boef in bad, helemaal goed, maar hou ze voor jezelf. Ik hoef ze niet te zien. Echt niet. Ik wil ook niet weten wat je eet, ik wil niet weten hoe je het eet, ik wil niet weten waar je was hangt, ik wil niet weten waar je heen gaat, ik wil niet weten hoe je tuin eruit ziet, ik wil niet zoveel weten. Gewoon niet. Nogmaals, hou het voor jezelf. Doe me een lol. Gebruik het prachtige medium met een doel; het overbrengen van een boodschap. Een echte. Niet alleen ik, ik, ik. Ik zie nooit op Facebook iets staan over Sudan, of over de bevingen in  Italië. Nooit iets over de bloedbaden in centraal Afrika. Facebook is een “feel good” medium; geen gezeur, iedereen blij. Just like, no dislike. En dat werkt prima; prima ook dat het bestaat. Maar overdrijf er niet mee. Het mag wel iets minder, iets soberder,  iets rustiger. Helemaal als je beseft hoe de wereld er soms echt bij hangt. Succes. En nu mag je op “vind ik leuk” drukken.

De Columnist

 

Tags |

Comments

  1. Marianna

    In tegenstelling tot wat jij lijkt te denken gebruiken mensen facebook voor zichzelf. Zij willen iets delen – zij delen iets. Dat jij daar geen zin in hebt is jouw probleem en jouw probleem only (niet dat ik het niet herken trouwens).
    Als jij daar echt zo’n last van hebt: facebook heeft de geweldige functionaliteit om uitingen van mensen niet op je wall te tonen. Zo filter ik bijvoorbeeld alle mensen eruit die met hun slachtoffermentaliteit 24/7 zeiken over de oneerlijkheid van het leven.
    Leven en laten leven, ik laat mijn posts op facebook in elk geval niet afhangen van wat anderen willen zien. Maar goed ook, want wat de één geweldig vindt, vindt de ander oer en oersaai. Het internet kent de prachtige uitspraak: don’t like – don’t read. Zo simpel is het echt. Niemand dwingt je om deze mensen te volgen, en het is mij volstrekt onduidelijk waar je het idee vandaan haalt dat zij zich zouden moeten aanpassen aan jouw wensen.

  2. Beste Marianne,

    Men moet inderdaad vooral doen waar hij of zij zin in heeft..en dat is vaak weinig interessant. Helaas betekent dit dat facebook behoorlijk veel van deze oninteressante informatie bevat. De tijd zal het leren, niemand dwingt je deze onzin te volgen en als inderdaad niemand dit meer doet…

    Groet, Luke

  3. Wat een briljant stuk! Als er op Facebook nu gewoon een dislike button komt dan denkt men misschien twee keer na voordat men iets post!

  4. Beste columnist,

    Ik ben het volledig met je eens. Te veel onzinnige informatie waar we niks mee kunnen!! Briljante column! Gaat zo door..!

    Ciao

  5. wat een tekst! helemaal mee eens. wie is deze tekstvirtuoos die z’n vinger perfect weet te leggen op de zere plekken van de social media? ik hoop dat Lastmoment iedere week dit soort scherpe analyses kan neerleggen. Een lach en een boodschap. Briljant. ik ga het zeker in de gaten houden de komende weken.

  6. Ben het volledig met Marianna eens, sterker nog, mensen die openlijk klagen over posts van personen op facebook zijn nog een stuk vervelender! Niet leuk vinden is niet lezen en niet reageren!