Image Image Image Image Image
Copyright 2015 Lastmoment

 

Scroll to Top

To Top

Blog

23

mrt
2012

In Blog

By Rosa

Sex sells…or not?

On 23, mrt 2012 | | In Blog | By Rosa

Gister fietste ik dagdromend door Amsterdam toen mijn aandacht getrokken werd door een gigantisch billboard met een half naakt meisje. Ik kijk net zo lief naar een half naakte man, dus ik snap waarom het werkt. Maar de reclame was niet sexy, eerder provocerend en pornoachtig. Het meisje oogt amper 16, ligt op bed zonder slipje en het lijkt alsof ze stiekem wordt gefotografeerd door haar foute vriendje. Slim van de reclamejongens van AA. Of toch niet?

Sex sells, is het eeuwenoude cliché. De oudste reclame met naakt stamt uit 1871, van Pearl Tobacco. Sindsdien gebruiken adverteerders het te pas en te onpas met het doel om de aandacht van de potentiële klant te trekken, ook al heeft het geen direct verband met het product. Maar niet alleen in de reclame scoort het goed, journalistieke foto’s met bloot er in op nu.nl of nrc.nl worden het best bekeken. Zelfs schrijven er over helpt; noem het woord seks in je blog en je hebt er hits bij. We zijn nou eenmaal allemaal reuze nieuwsgierig naar seksualiteit en daardoor is het één van de machtigste marketing en reclame tools. Maar is het een quick fix of verkoopt het ook werkelijk?

It all depends on the product. Victoria Secret en Calvin Klein zijn er groot door geworden. Daar was de seksuele uitstraling functioneel en verbonden met het product. Zodra er overbodig naakt (wat volgens mannen vast niet bestaat) getoond wordt in een campagne, kan dit ergernis opwekken en het tegenovergestelde effect geven.

Zou dit de oorzaak zijn van het bijna failliete American Apparel? Doesn’t all sex sell?

Klik hier voor meer info over een blog op maat of voor andere vragen mail  info@rosaxpress.nl

Tags | , , , ,